Sunday, December 7, 2008

NEWS! Første søndag i advent! Klikk her! NEWS!


Dette innlegget handler ikke om at det er første søndag i advent. Beklager, det var bare noe jeg skrev for at du skulle bli interessert. Nå som jeg har fanget, torturert og misbrukt oppmerksomheten din på det groveste, kan jeg fortelle det jeg egentlig skulle. Det er nemlig siste kveld med essay-skriving, og godt er det! Jeg ser hundre ting å forbedre, men ignorerer alle. BBC HD sender Planet Earth i HD-kvalitet, og trær har aldri sett så interessante ut. Så jeg føler meg sånn ålreit ferdig, og vil gjerne dele noen utdrag med dere som har internett.

Emosjonstegnenes inntog

ROFLMAO. Kort for Rolling On Floor Laughing My Ass Off.

Selv om ROFLMAO ikke nødvendigvis er en av de mest utbredte forkortelsene, vil jeg påstå at den er svært populær på Internet. Som mye annet. Det virker ganske opplagt at denne forkortelsen er lettere å bruke enn forklaringen den faktisk representerer. Spørsmålet må være hvorvidt vi faktisk ruller rundt på gulvet og ler så hardt at rumpa vår faller av. Dette etiske dilemmaet får bli opp til den enkelte å utfordre.

WTF?

What The Fuck? På norsk: Hva faen?

Dette er et direkte spørsmål, og normalt en reaksjon på det oppsiktsvekkende. WTF kan både brukes positivt, som: ”WTF? Er alle til meg?” I denne situasjonen er ”alle”, noe positivt, som for eksempel kattunger. Forkortelsens anvendelighet synliggjøres ved bruk i en negativ setning, som for eksempel: ”WTF? Igjen?!” I dette eksempelet, er det som skjer ”igjen”, at kattungene du hadde blitt så glad i, for hundrede gang tisser i sokkeskuffen. WTF bør ikke forveksles med WTF, som står for World Taekwondo Federation.

Smilefjes

Knut: Hvor skal du i kveld?

Erik: Vet ikke, hvor skal du?

Knut: Jeg skal på en date… med moren din! :)

Erik: Smilefjeset indikerer at det var en spøk, så jeg er ikke fornærmet. Vi er fortsatt gode venner etter dette!


Moderasjon er stikkordet. Det kan være lett å hive på et smilefjes ekstra, men det kan i noen tilfeller stikke kjepper i hjulene for deg, om mottakeren hater dem. Jeg har en venn som nærer et sterkt hat mot smilefjes. Han vil helst være anonym, så la oss kalle ham Hans Christians Heyerdahls.

2 comments:

Anonymous said...

JFC, JKV!


Før blogget du så flittig
Var våken, hvass og vittig
Med pussig perspektiv
Fikk innholdsløse liv
En eim av relevans
I språklig discodans
Mellom vrede og glede
Mellom Himmler og Bohr
Mellom lede og spede
Trøstende ord

Men nå er du borte?
Er dikteren død?
Skifter du skjorte?
Baker du brød?
Hvorfor blogger du ikke?
Skal du rane en bank?
Har du fått hikke?
Driver du dank?

Vi har hørt stygge rykter
En gammel mann (ikke nykter)
Har sett deg i vadmel
Har sett deg med øks
Skrev på en dampkjel
"I've heard fluffing sucks!"
En skitten digresjon
Uten dong og à la Jon

Men tilbake til saken
Vi kler mistanken naken
JFC, JKV, ex-super-blogger
Har du som Palin, blitt tømmerhogger?

La øksen hvile etter neste hogg
Kom tilbake til byen, og blogg!


Oh

Anonymous said...

WTF?!